Ev Yapımı Yoğurt

Yoğurt, benim vazgeçemeyeceğim lezzetlerden. İstanbul'da İzmir'in Foça Yoğurt'unu bulamamaktan dolayı oldukça üzgünüm. Bu nedenle, İzmir'e gider gitmez boyoz, midye gibi yine İstanbul'da tadına varamadığım lezzetler bir yana, annemlere Foça yoğurdu almalarını tembihlerim. İstanbul'da ise İtimat'ın yoğurdunu ve lezzetine çok alıştığım Tikveşli'yi tüketmekteyim.
Sağlıklı yaşam konusunda ailemizin "guru"su olma yolunda ilerleyen kardeşim sayesinde bir süredir yoğurdu kendim mayalıyorum.
Mayalamak için günlük süt kullanılıyor. Her günlük sütle güzel sonuçlar elde edilmiyor ne yazık ki. İzmir'de Tire Süt'le ayrıca lezzetli olmaktaymış. Ben şimdilik İtimat'ın günlük sütünü kullanıyorum. Mayalanması için yoğurdun 40-45 derece sıcaklığa getirilmesi gerekiyor. Bazı sıcaklık ölçerler uzaktan da algılama yapabiliyormuş. Bende olmadığından anne yöntemleri ile sıcaklığı tahmin etmeye çalışıyorum. Elinize sütten biraz damlatarak siz de ölçebilirsiniz. Sıcaklık hissi, ne çok ılık ne de canınızı yakacak derecede olmalı. (Çok anlaşılır olmasa da birkaç denemede ne dediğimi anlayacaksınız :) ) Her bir kiloluk süt için bir yemek kaşığı yoğurt ekliyorum. Ben tatlı kaşığı boyutunda ahşap kaşık kullandığımdan benim kaşığımla iki ölçü kadar oluyor. Mayalanma süresi evimin sıcaklığına bağlı olarak 4 ila 12 saat arasında değişiyor. Ancak, ideal sürenin 4,5 saat olduğu belirtiliyor.

Burada bazı önemli noktalar var.
1. Yoğurdunuzu cam kapta mayalamanız önerilmektedir.
2. Sütü cam kabınıza ne kadar yüksekten boşaltırsanız, o kadar kaymak elde edersiniz.
3. Mayayı ekleyip karıştırmak yerine, mümkünse bir enjektörle mayayı dıştan içe doğru damlatmanız önerilmektedir. (İğneden korkanın evinde enjektör ne arasın! Ben pasta enjektörünün bir ucunu bu iş için ayırdım, çok da iyi sonuçlar elde ettim.)
4. Üstüne kapak yerine bir süzgeç koyup çevresini sıkıca sararsanız, buharlaşan damlalar yoğurdunuza düşmemiş olur.
5. Yoğurt, mayalandıktan sonra en az 1 gün buzdolabında bekletilmelidir. Ben buzdolabında da üstünü örtmüyorum, yağlı kağıtla sıkı sıkı kapatıyorum.
6. Bir gün sonra tadına bakmak istediğimizde her zaman tahta kaşık kullanmalıyız, yoksa yoğurdumuz sulanır.

Hazır aldığım yoğurtlardaki şeker ve tuzu algılayamasam da sonuçtan çok memnunum.
İlk denemenizde başarısız olabilirsiniz. Ben kendi evimde denemelerimden memnun kalsam da, kuzenimin evinde onun için mayalamak istediğimde sonuç elde edemedim. Bu konuda, tabii ki almış olduğum günlük sütü suçlu bulmaktayım :)
Sevgiler,
Yeliz

Yorumlar

Popüler Yayınlar